woensdag 26 september 2012


Arnhem is de stad (Leone ft Lexie)

Enige maanden geleden hoorde ik het nummer voor het eerst bij Vitesse: 'Arnhem is de stad'. Ik dacht: wat is dit? Ik had geen idee wat voor soort muziek het was. Als oude Ernummer ben ik gestopt na rock en punk. Ik dacht dat het een soort rap was. Wel een aardige tekst over Arnhem... en een pakkende melodie. Jonge gasten op de tribune bewogen mee op het ritme. Ik vergat het snel. Dacht ik. Want enkele dagen later schoot de basismelodie van het nummer me ineens weer in de kop. Godver, dacht ik. Ook dat nog...



Beelden: uit het filmpje
'Arnhem is de stad'.
'Arnhem is een multiculturele stad,
alle kleuren in de straten.'













Enkele weken erna hoorde ik het weer. Weer in het stadion, weer vlak voor de wedstrijd. En ik vond het lekker. Het swingt. Dat zal wel niet de juiste uitdrukking zijn voor deze muziek, maar voor mij geldt: het swingt! Of moet ik zeggen: het beweegt me. De lekkere beat blijft in m'n lijf hangen en de tekst vind ik gaaf: een poëtische ode aan Arnhem. Luister:
'Arnhem is simpelweg de stad
Ik heb Arnhem opgesloten in m'n hart
Dus mensen hef 't glas
Dan gaan we samen proosten
Op die wijze stad uit het oosten'

en:
'Arnhem, groot geworden door klein te blijven'
Leuk dus. En verder leefde ik door...



Natuurlijk: je eerste vriendinnetje
in de trolleybus naar huis brengen.












Een week geleden kreeg ik de link van het filmpje met de muziek, door een maatje opgestuurd. Jaja, dacht ik, ken ik al. Maar er was ook nieuwe info: het blijkt hiphop te zijn! En het is gemaakt door het duo Leon ft Lexie (VZP). Weer wat geleerd.
Ik klikte de link aan en voor m'n ogen ontrolde een filmpje met fraaie historische beelden geknipt door beelden van nu. Heel erg Arnhem. Lekker gedaan. Voor mij is het zeker: een topnummer. Ga luisteren
en kijken:
http://www.youtube.com/watch?v=aNNKSSxxlLs


1 opmerking: